فناوری

کارت های گرافیک انویدیا و AMD به پایین ترین سطح قیمت از 2021 رسیدند

آخرین گزارش‌ها در ارتباط با قیمت و عرضه‌ی کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD در بازار، توسط 3DCenter منتشر شده و نشان از بهبود قیمت GPU و کاهش قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود در یک سال گذشته می‌دهد.

در این گزارش نشان داده شده که قیمت‌ها به میزان قبلی در اوایل سال 2021 بازگشته‌اند، اما هم اکنون در زمینه‌ی تامین کالا و قطعات شرایط بسیار بهتری نسبت به ابتدای سال 2021 وجود دارد. قیمت کارت‌های گرافیک AMD Radeon ده درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته و از 45 به 35 درصد از قیمت توصیه‌ی شده‌ی کارخانه‌ رسیده است.

  • پرداخت 10 میلیارد دلار از سوی انویدیا برای رزرو ظرفیت تولید TSMC
  • فروش محصولات انویدیا در روسیه متوقف خواهد شد

این کاهش قیمت برای کارت‌های NVIDIA نیز بیشتر بوده و نسبت به ماه قبل با 16 درصد، کاهش قیمت را تجربه کرده است. اما این فقط قیمت‌ها نیستند که بهبود یافته‌اند، همانطور که در چارت ماهانه در پایین می‌توان مشاهده کرد، عرضه و در دسترس بودن GPU ها در بازار به بهترین حالت خود از ابتدای سال 2021 رسیده و همچنان در حال بهبود است.

میانگین کاهش قیمت GPU در یک ماه اخیر برای AMD ده درصد و برای انویدیا 16 درصد بوده است

تقریبا اکثر فروشگاه‌های اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی در زمینه‌ی تامین کارت‌های گرافیک وضعیت خوبی دارند. در اروپا شرایط خیلی بهتر است و تقریبا تمام استور‌ها در زمینه دارا بودن کارت گرافیک برای فروش در وضعیت خوبی به سر می‌برند. با بهبود مشکلات مربوط به تامین، فعلا قیمت‌ها به میزان قبل از همه‌گیری کرونا بازنگشته‌اند، هر چند ارتقای وضعیت قیمت‌ها به آرامی در حال انجام است.

وقتی صحبت از کارت‌های گرافیک AMD رادئون به میان می‌آید سری RX 6000 از لحاظ قیمت بهتر از GPU های جیفورس قرار دارد. در بخش کارت‌های گران قیمت AMD به نظر می‌رسد RX 6700 XT ،RX 6800 و 6800 اکس تی به ترتیب با 47، 63 و 55 درصد بیشترین گرانی را نسبت به قیمت کارخانه‌ای دارند. این در حالی است که کارت RX 6900 XT با میانگین افزایش قیمت 24 درصد، وضعیت بهتری در زمینه قیمت را نشان می‌دهد.

قیمت GPU های سری Radeon RX 6000

برای کارت‌های انویدیا نیز اکثر این قطعات همچنان میانگین قیمت بالای 50 درصد از قیمت اولیه‌ی کارخانه را دارا هستند، اما کارت‌هایی مانند RTX 3080 Ti در حال حاضر 16 درصد افزایش قیمت دارد و شاید برای گیمر‌ها انتخاب خوبی نسب به RTX 3090 باشد و دلیل آن این است کارت گرافیک با پکیج محدودیت هش LHR عرضه می‌شود و برای ماینر‌ها انتخاب مناسبی نخواهد بود. جدیدترین GPU انویدیا از سری RTX 30، کارت RTX 3050 است و در حال حاضر 29 درصد افزایش قیمت دارد.

کارت های گرافیک انویدیا همچنان از AMD گران تر است

قیمت GPU های سری RTX 30 انویدیا

با ادامه دار شدن روند تامین مناسب قطعات و کاهش تقاضا، بهبود قیمت GPU نیز آرام آرام انجام خواهد شد و انتظار می‌رود که در آینده وضعیت بهتری در زمینه قیمت کارت‌های گرافیک در بازار جهانی شاهد باشیم. کارت‌های سطح پایه هم اکنون تقریبا در قیمت مناسب و کارخانه‌ای خود عرضه می‌شوند، اما اگر فردی قصد خرید دارد شاید صبر کردن تا چند ماه‌ آینده انتخاب مناسب‌تری باشد، با توجه به اینکه به عرضه‌ی نسل بعد GPU ها در سال 2022 نیز نسبتاً نزدیک است.

  • گزارش مالی انویدیا: درآمد در سه ماهه پایانی سال قبل 53 درصد افزایش یافت
  • قیمت کارت گرافیک انویدیا و AMD بهبود نسبی را تجربه کرده است
  • AMD بزرگترین خرید خود Xilinx را در روز ولنتاین نهایی می‌کند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا