بازی هافناوریکسب و کار

گرافیک Intel Xe DG1 حتی گرافیک‌های لپ تاپ با عمر شش سال نیز ضعیف‌تر است

نتایج Geekbench 5 که ظاهرا متعلق به گرافیک Intel Xe DG1 است در فضای اینترنت منتشر شده و اصلا متقاعد کننده به نظر نمی‌رسد. Xe DG1 حتی نتوانسته از پس گرافیک‌های موبایل با عمر شش سال در این بنچمارک برآید. حتی اگر در نظر بگیریم که بحث نرم افزاری هنوز به اندازه کافی به بلوغ نرسیده ظاهرا Xe باید زمان زیادی را سپری کند تا تبدیل به رقیب واقعی برای مدل‌های پایین رده فعلی انویدیا و AMD شود.

کمی قبل‌تر در همین سال اینتل شروع به عرضه مدل‌های ISV گرافیک مجزای Xe کرد تا بهینه سازی‌های نرم افزاری روی آن اعمال گردد. در حالی که Xe قرار است تمام طیف محاسباتی از موبایل (پردازنده گرافیکی مجتمع) تا محاسبات سطح بالا (شتاب دهنده دیتاسنتر) را شامل شود، ما اطلاع داریم که گرافیک Intel Xe DG1 با 96 واحد اجرایی مشغول به کار است و حالا اولین بنچمارک Geekbench 5 OpenCL از این گرافیک را شاهد هستیم.

لیست Geekbench 5 نشان می‌دهد که سیستم مورد تست از یک پردازنده Intel Core i7 9700 روی مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi با 16 گیگابایت حافظه برخوردار بوده است. این گرافیک با عنوان “Intel Gen12 Mobile Graphice Controller” با حداکثر کلاک 1.50 گیگاهرتز و احتمالا 4 گیگابایت حافظه رم شناسایی شده. Xe DG1 در واقع در دسته بندی LP یا کم مصرف قرار می‌گیرد یا پایین رده HP در تمام دسته Xe. این می‌تواند توجیه کند که چرا این کارت در بنچمارک به عنوان Mobile Graphice Controller شناسایی شده اما این تنها حدس و گمان است.

DG1 در سطح Radeon Pro 555X

به نظر می‌رسد Xe DG1 موفق شده امتیاز 12427 را در تست Geekbench 5 OpenCL کسب کند. اگر این امتیاز خاص را مد نظر قرار دهیم نشان می‌دهد که اینتل هنوز راه بسیار زیادی دارد تا بتواند با مدل‌های پایین رده AMD و Nvidia رقابت کند. یک نگاه کوتاه به خلاصه‌ای از نتایج Geekbench 5 OpenCL متوجه می‌شویم که Xe DG1 با فاصله بسیار کمی بهتر از AMD Radeon Pro 555X فعالیت می‌کند. حتی یک گرافیک شش ساله قدیمی مانند GeForce GTX 880M با فاصله 10 درصدی DG1 را پشت سر گذاشته است.

با تمام سخنان مطرح شده نمی‌توانیم تنها از یک بنچمارک قابلیت‌های واقعی گرافیک Xe DG1 را متوجه شویم و نتیجه گیری کنیم. مقایسه بالا تنها یک نگاه کلیست و از آنجایی که نرم افزار و درایورهای مورد نیاز هنوز تحت توسعه قرار دارند نباید از روی آن قضاوت کرد. همچنین ما اصلا انتظار نداریم که اینتل تمام قدرت خود را در اولین اقدام برای عرضه یک کارت گرافیک مجزا به خرج دهد و شما نیز نباید چنین انتظاری داشته باشید.

گرافیک Xe DG1

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا