بازی هافناوریکسب و کار

گزارش مالی AMD: رکورد درآمد سه ماهه از سال 2005 به لطف رایزن، رادئون و Epyc

زمان انتشار گزارشات مالی شرکت‌های بزرگ از جمله فعالان عرصه تکنولوژی فرا رسیده و اکنون نوبت به AMD است که عملکرد خود در طول سه ماهه مالی گذشته را منتشر کند. پیش‌بینی شده بود که در آخرین سه ماهه AMD بتواند با 7 نانومتری‌های خود طوفانی به پا کند و این اتفاق رخ داده است.

این تراشه‌ساز در سه ماهه اخیر موفق به کسب بالاترین درآمد از سال 2005 به واسطه بیشترین فروش تراشه کامپیوترهای شخصی از سال 2011 شده است. مجموعا AMD در سه ماهه سوم سال 2019 رکورد درآمد 1.8 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده که نسبت به سال قبل افزایش 9 درصدی و نسبت به سه ماهه پیشین رشد 18 درصدی را تجربه کرده است.

موفقیت AMD به واسطه عملکرد فوق العاده بخش پردازنده‌های دسکتاپ این کمپانی و فروش بسیار خوب پردازنده‌های 7 نانومتری رایزن 3000 که استقبال از آنها همچنان ادامه دارد و حتی AMD را در تامین برخی از مدل‌ها دچار مشکل کرده به دست آمده است. درآمد این کمپانی از فروش پردازنده‌ها نسبت به سال قبل 36 درصد افزایش یافته اما مسئله کمبود موجودی ممکن است جلوی رشد فروش کمپانی را بگیرد. در حال حاضر قیمت پردازنده‌های رده بالای رایزن در حال افزایش است و میانگین قیمت فروش پردازنده‌های این شرکت رو به رشد است. همچنین AMD اعلام کرده است که سهم کمپانی از بازار پردازنده‌ها در سه ماهه سوم سال بیشتر شده تا برای هشتمین سه ماهه متوالی این اتفاق صورت گرفته باشد.

همچنین پردازنده‌های مورد انتظار 7 نانومتری EPYC Rome که بالاخره عرضه انبوه آنها آغاز شده باعث بهبود 50 درصدی فروش پردازنده‌های EPYC شده است. هر چند فروش کمتر در کسب و کار سیلیکون سفارشی موجب افت فروش به شرکت‌های تجاری، گروه های یکپارچه و نیمه سفارشی شده، اما فروش پردازنده به صاحبین دیتاسنترها رشد کرده است. در کل این بخش در مقایسه با سال قبل 27 درصد و نسبت به سه ماهه گذشته 11 درصد تنزل یافته است.

عملکرد AMD در بخش تراشه‌های گرافیکی نیاز بسیار خوب بوده و حضور کارت‌های گرافیکی 7 نانومتری Radeon موجب شده تا کمپانی قادر به افزایش میانگین قیمت فروش این قطعات شود. AMD اعلام کرده است که میزان فروش تراشه گرافیکی دیتاسنترها پائین آمده اما وارد جزئیات این موضوع نشده است. حاشیه سود کمپانی نیز با افزایش سالانه 3 درصدی به 43 درصد رسیده که بهترین آمار شرکت از سال 2012 به حساب می‌آید. میزان سوددهی برابر با 121 میلیون دلار بوده که افزایش چشمگیر 242 درصدی را برای شرکت به دنبال داشته است. اهداف AMD برای سه ماهه‌های آتی نیز جاه‌طلبانه است و این شرکت به دنبال درآمد 2.1 میلیارد دلاری می‌باشد. اگر AMD به این هدف دست یابد رکورد بالاترین درآمد در تاریخ کمپانی را ثبت خواهد کرد. همچنین کمپانی اعلام کرده است که 441 میلیون دلار بدهی خود را کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا