بازی هافناوریکسب و کار

پیش‌بینی فروش 157 میلیون گوشی هوشمند هوآوی در سال 2019

هوآوی این احتمال را در نظر گرفته که ممکن است روزی فرا برسد که دیگر نتواند از شرکت‌های آمریکایی تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کند، از همین رو به انبار کردن قطعات مورد نیاز خود برای تقریباً یک سال روی آورده است. از آنجاییکه ترامپ هوآوی را در لیست شرکت‌هایی قرار داده که دادو ستد با آنها تنها با اجازه دولت امکانپذیر خواهد بود، این تصمیم کاملاً منطقی به نظر میاید. آمریکا در حال حاضر اجرای این حکم را سه ماه به تعویق انداخته است. اما همین حالا هم شرکت‌های مرتبط با تولید تراشه مانند کوالکام، اینتل، زایلینکس، Qorvo و ARM اعلام کرده‌اند که همکاری خود با شرکت چینی را قطع کرده‌اند.

طبق گزارشی که توسط CLSA منتشر شده، تصمیم هوآوی مبنی بر انبار کردن قطعات، باعث ایجاد "تقاضای جعلی" در صنعت نیمه‌هادی‌ها شده است. هوآوی میزان درآمد صنعت تراشه را در سه ماهه اول سال 8 درصد افزایش داده است. البته در کواتر فعلی و پیرو جریانات اخیر، درآمد صنعت تراشه با 4 درصد کاهش همراه بوده است. دلیل آن ایسنت که هوآوی به‌طور معمول 8 تا 9 درصد از بازار تراشه را در اختیار دارد و نیمی از این دوره تا امروز سپری شده است.

تحلیلگر CLSA گفته است که تأثیر غیب هوآوی در بازار تراشه را نمی‌توان بعد از این دوره پیش‌بینی کرد. چرا که اگر آمریکا و چین بتوانند به یک قرارداد تجاری جدیدی دست پیدا کنند، هوآوی می‌تواند به فعالیت نرمال خود ادامه دهد. این موضوع حتی توسط دونالد ترامپ نیز به نوعی تأیید شد.

فروش 157 میلیون گوشی هوشمند به جای 250 میلیون

آنچه هوآوی باید نگران آن باشد اینست که بعد از تمام شدن قطعات انبار شده، چه باید کرد. این می‌توان قبل از پایان سال برای آنها یک مشکل جدی ایجاد کند. سال گذشته این شرکت 11 میلیارد دلار صرف خرید قطعات از شرکت‌های آمریکایی کرد و این نشان از وابستگی این شرکت به آنها دارد. CLSA برآورد کرده است که این شرکت چینی در حدود یک سوم از تجهیزات مورد نیاز برای تولید گوشی‌های هوشمندش را خودش تولید می‌کند. هوآوی البته اعلام کرده بود که این رقم می‌تواند به 90 درصد برسد. مورد دیگری که تحلیلگر CLSA مطرح کرده بود در خصوص استفاده از جایگزین داخلی برای اندروید است که انتظار می‌رود در پاییز از آن رونمایی شود. او اینگونه گفته است که اگر این سیستم عامل آماده است، چرا همین حالا از آن استفاده نمی‌شود؟

هوآوی در حال تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان بود. در سه ماهه اول سال 2019 این شرکت پس از سامسونگ در جایگاه دوم قرار داشت. اما حالا انتظار می‌رود که میزان فروش دستگاه‌های این شرکت در سال 2019 بین 4 تا 24 درصد کاهش یابد. در حالیکه این شرکت سال گذشته در حدود 206 میلیون گوشی هوشمند به فروش رساند، پیش‎بینی می‌شود که رقم آن امسال به 157 میلیون دستگاه کاهش یابد. این تنها کمی بیشتر از 153 میلیون دستگاهی است که در سال 2017 فروش داشت. این درحالیست که هوآوی امیدوار بود سال جاری مرز فروش 250 میلیون دستگاه را رد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا