فناوری

برنامه بارکد اسکنر (Barcode Scanner) را همین حالا از گوشی حذف کنید

برنامه بارکد اسکنر (Barcode Scanner) یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اندرویدی برای اسکن حاوی فایل‌های مخربی است که به گوشی کاربران آسیب می‌رساند. این برنامه حاوی تروجانی است که با باز کردن سایت‌های جعلی در گوشی اقدام به نصب برنامه می‌کند. بارکد اسکنر حالا از گوگل پلی حذف شده است.

ممکن است بسیاری از برنامه‌های محبوب گوگل پلی استور در ابتدای کار کاملاً بی‌خطر باشند، اما گزارشات جدید به ما یادآوری می‌کند که همیشه این امکان وجود دارد تا این برنامه‌های در آینده تغییر کنند. این اتفاق به تازگی برای یکی از برنامه‌های محبوب اسکنر افتاده و این اپ به یک بدافزار مخرب آلوده شده است.

برنامه بارکد اسکنر را دانلود نکنید!

Barcode Scanner که توسط Lavabird Ltd توسعه یافته، یک برنامه رایگان برای اسکن بارکد و کدهای QR است. برنامه‌های کاربردی که خدمات رایگانی ارائه می‌کنند، عموماً دارای تبلیغات هستند و ممکن است در مواردی این تبلیغات آزاردهنده باشند. اما بارکد اسکنر تنها یک برنامه با تبلیغات آزاردهنده نیست.

در آپدیت جدید کدهای مخربی به برنامه اضافه شده‌اند که طبق گفته موسسه‌ تحقیقاتی یک نوع خاصی از تروجان (Android/Trojan.HiddenAds.AdQR) است. این کد مخرب از سیستم پیشرفته‌ای برای جلوگیری از شناسایی استفاده کرده است. این بدافزار با راه‌اندازی خودکار مرورگر، اقدام با باز کردن وبسایت‌های جعلی و پاپ اپ‌ها کرده و با نصب برنامه‌های مخرب کاربران را هدف قرار می‌دهد.

پیش از آنکه بدافزار مورد نظر کشف شود، بارکد اسکنر یک برنامه محبوب بود. در گوگل با بیش از 73000 بررسی، در میان برنامه‌های 4 ستاره قرار داست. گوگل پلی گفته است که این برنامه توسط بیش از 10 میلیون کاربر در سراسر جهان نصب شده و باوجود آنکه حالا از فروشگاه گوگل حذف شده، بر روی گوشی‌هایی زیادی همچنان نصب هست.

تعداد برنامه‌های اسکن در گوگل پلی استور زیاد است. اما اگر برنامه‌ای با نام com.qrcodescanner.barcodescanner در گوشی خود نصب دارید، بهتر است همین حالا آن را حذف کنید. گوگل لایه‌های امنیتی زیادی برای شناسایی برنامه‌های مخرب و بررسی آنها در نظر گرفته است، با این حال این عجیب نیست که برنامه‌هایی مانند Barcode Scanner راهی برای دور زدن این موانع امنیتی پیدا می‌کنند.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا