فناوری

اسپیس اکس برای تست آزمایشی استارشیپ در اردیبهشت برنامه ریزی کرده است

پروژه آزمایش فضایپمای اسپیس‌ اکس استارشیپ بعد از مدت‌ها تاخیر، احتمالا به مراحل اجرا نزدیک می‌شود. طبق گزارش خبرگزاری CNBC ایلان ماسک حالا باور دارد که SpaceX فضاپیمای خود را در ماه May (اردیبهشت) به مدار زمین برای آزمایش خواهد فرستاد. این شرکت موفق فضایی می‌خواهد موتور استارشیب را تا ماه آوریل آماده کند و پس از آن یک ماه زمان برای نصب و یکپارچه کردن آن نیاز است.

  • ناسا در نظر دارد ربات ها را برای تعمیرات خودکار ماهواره ها به کار گیرد
  • 7 فناوری فضایی آینده نگرانه که ناسا در حال تحقیق و بررسی است

طبق گفته‌های ماسک، راه‌اندازی در ماه می به مدل‌های جدیدتر موتور Raptor 2 بستگی دارد و این مدل قدرت و دوام بیشتری را نسبت به نسخه‌های قبلی ارائه می‌دهد. اسپیس اکس در ماه دسامبر 2021 شروع به تولید موتور Raptor 2 کرد و اعلام کرد که هزینه‌های طراحی این پیشرانه نصف مدل‌های قبلی است و این در حالی است که این Engine با استفاده از قطعات کم، قدرت بیشتری را در اختیار فضاپیما قرار می‌دهد.

آزمایش فضایپمای اسپیس‌ اکس استارشیپ

انتظار می‌رود موتور رَپتور 2 قدرت مورد نیاز برای فضاپیمای استارشیب و بوستر Super Heavy آن را فراهم کند و در انجام ماموریت‌های سفر به ماه و مریخ SpaceX نقش مهمی ایفا خواهد کرد. با این حال راه‌اندازی به چیزی بیش از پیشرفت فنی نیاز دارد و در اینجا نیاز است که اسپیس اکس مجوز‌های مربوطه برای پرواز آزمایشی فضایپمای اسپیس‌ اکس استارشیپ را از اداره هوانوردی فدرال (FAA) کسب کند.

ایلان ماسک که قبلا هم با این نهاد دولتی مشکل داشت، هم اکنون این احتمال مطرح است که FAA پس از اتمام فرآیند بررسی‌های محیط زیستی خود در 28 مارس (8 فرورین)، هر عملکرد منفی و تایید نشده‌ای توسط این سازمان دلیلی برای توقف پرتاب باشد، اگرچه فعلا دقیق مشخص نیست و باید تا آینده‌ای نزدیک صبر کرد.

اسپیس اکس خوش‌بینی بالایی نسبت به اهداف خود دارد و حتی سال گذشته وعده‌ی انجام اولین تست استارشیب را داد! با این وجود برخی اوقات برنامه‌ریزی‌های آن‌ها بنا بر هر دلیلی، مورد انتظار پیش نمی‌رود و در این میان نهاد‌های نظارتی مانند FAA نیز دخالت دارند.

  • اسپیس اکس قصد دارد تا پایان سال اولین پیاده روی فضایی تجاری را انجام دهد
  • ایلان ماسک اطلاعات جدیدی در خصوص اسپیس‌ اکس استارشیپ منتشر کرد
  • سیستم موشکی SLS ناسا برای اولین بار بر روی سکوی پرتاب قرار گرفت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا