فناوری

انفجار موشک استارشیپ، ثروت ایلان ماسک را به آتش کشید

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ارزش ثروت ایلان ماسک در 24 ساعت گذشته 12.6 میلیارد دلار کاهش یافته است. امسال برای اولین بار است که ارزش اموال ماسک تا این حد سقوط کرده است. کاهش ثروت ایلان ماسک نتیجه 24 ساعت چالش‌برانگیز برای اسپیس‌ایکس، تسلا و توییتر است؛ سه شرکت بزرگی که تحت مدیریت ماسک فعالیت می‌کنند.

روز پنجشنبه هفته پیش، تسلا آخرین گزارش مالی خود را منتشر کرد که حاوی نتایج ناامیدکننده‌ای بود. آمار رسمی نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص تسلا تقریبا 20 درصد کم شده است. تسلا در ماه‌های اخیر قیمت برخی از خودروهای خود را کاهش داده است. اگرچه این حرکت باعث افزایش فروش خودرو شد، در نهایت به حاشیه سود تسلا لطمه زد.

پس از انتشار گزارش مالی تسلا، ارزش هر سهم این شرکت با کاهش 9.8 درصدی به 162.99 دلار رسید. ایلان ماسک 13 درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد که بیشترین بخش از ثروت 163.9 میلیارد دلاری او را تشکیل می‌دهند.

نخستین آزمایش پرواز مداری استارشیپ

در روز پنجشنبه، اسپیس ایکس تلاش کرد موشک عظیم استارشیپ را به مدار زمین پرتاب کند، اما این مأموریت با انفجار موشک به پایان رسید. سفینه فضایی با موفقیت از سکوی پرتاب بلند شد، اما به شکلی غیرمنتظره‌ای چرخید و از آنجاییکه نخستین آزمایش پرواز مداری استارشیپ طبق برنامه پیش نرفت، اسپیس ایکس سامانه توقف پرواز را فعال کرد تا موشک در میانه آسمان منفجر شود.

انفجار موشک استارشیپ، ثروت ایلان ماسک را به آتش کشید

جالب است بدانید که اسپیس ایکس پرتاب ناموفق استارشیپ را فاجعه نمی‌داند. در واقع، این شرکت انتظار نداشت که موشک جدیدش در نخستین پرتاب فضایی خود موفق شود. اسپیس ایکس خوشحال است که استارشیپ موفق شد برخی از نقاط عطف پرواز را پشت سر بگذارد. این موشک موفق شد که از روی سکو بلند شود و از نقطه‌ی مکس کیو؛ ارتفاعی از پرواز که در آن بیش‌ترین فشارها به موشک منتقل می‌شود، جان سالم به‌در ببرد.

ایلان ماسک مالک 42 درصد از اسپیس‌ایکس است و طی چند ماه آینده پرواز آزمایشی بعدی استارشیپ را انجام خواهد داد.

او ماه‌ها پیش قول داده بود که تیک آبی قدیمی را از توییتر حذف کند. ماسک با وفای به قول خود شروع به برداشتن تیک‌های آبی کرد. با تغییرات جدبد توییتر، همه کاربران برای دریافت تیک آبی باید ماهانه هشت دلار بپردازند. تعدادی از افراد مشهور اعلام کردند که تمایلی به پرداخت این هزینه ندارند. بنابراین ایلان ماسک تصمیم گرفت که شخصاً هزینه سرویس توییتر آبی تعدادی از افراد مشهور را پرداخت کند.

در حال حاضر، شرکت‌های تبلیغاتی در حال بررسی شرایط توییتر هستند‌. زیرا آنها نگرانند که حذف سیستم احراز هویت قبلی باعث انتشار اطلاعات نادرست شود. برخی کاربران قبلاً از توییتر بلو برای جعل هویت افراد مشهور استفاده می‌کردند.

گفتنی است که با وجود کاهش ثروت 12.6 میلیارد دلاری، ایلان ماسک همچنان پس از برنارد آرنو، دومین فرد ثروتمند جهان است.

  • ایلان ماسک شرکت اختصاصی خود در حوزه هوش مصنوعی را تأسیس کرد
  • پس لرزه‌های درگیری ایلان ماسک و مایکروسافت؛ ایکس باکس دیگر ویدئوهای خود را در توییتر منتشر نمی‌کند
  • دادگاه استیناف آمریکا: ایلان ماسک قوانین کار فدرال را زیر پا گذاشته است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا