بازی هافناوریکسب و کار

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

شرکت MSI در تولید و باز طراحی کارتهای گرافیک نسل جدید انویدیا غوغا به پا کرده است، از نظر نورپردازی، از نظر توانایی و پرفورمنس کاری، و از نظر استفاده از خنک کننده های قدرتمند، همه جوره سنگ تمام گذاشته است. ام اس آی در نسل جدید کارتهای گرافیک خود از خانواده جدید Gaming Z نیز رونمایی کرد که پرچمداران کارتهای گرافیک MSI را در بر می گیرد. امروز در اتاق تست سخت افزار به بررسی مدل MSI RTX 2070 GAMING Z 8G می پردازیم که محصولی پر قدرت، رده بالا، خوش ساخت و زیبا از ام اس آی به شمار می رود که دل هر کاربری را می برد.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

معماری Turing

چیپ گرافیکی TU106 بر پایه معماری 12nm FinFET+ ساخت شرکت TSMC است که در کارت گرافیک 2070 به کار رفته است. این چیپ 10.8 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. در نسل جدید کارتهای گرافیک انودیا، هسته های مختلفی با عملکرد های متفاوت در کنار هم جای گرفته اند. کارت گرافیک 2070 مجهز به 2304 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 288 هسته Tensor، تعداد 36 هسته RT، و تعداد 64 واحد ROP می باشد که همه به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 متصل شده اند.

اگر به طور خلاصه بیان کنیم، کارتهای گرافیک RTX به غیر از قدرت بیشتر نسبت به نسل پیش از خود، مجهز به فن آور Ray Tracing و هوش مصنوعی است که در آینده در بازی ها شاهد کاربرد آن خواهید بود. برای بررسی تخصصی معماری Turing می توانید به مقاله تحلیل تخصصی کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20 و ویژگی های حیرت انگیز کارت گرافیک های انویدیا مراجعه نمایید.

جدول گرافیک های 2070 ام اس آی

شرکت MSI تا به امروز تعداد 13 عدد از کارتهای گرافیک RTX 2070 خود را در پنج خانواده Aero، Ventus، Duke، Gaming، و Armor ارائه کرده است. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، کارت های گرافیک Gaming صدر جدول و نوع Gaming Z قوی ترین عضو خانواده Gaming ام اس آی است چراکه با میزان اورکلاک بالای کارخانه ای عرضه می شود.

بنر تبلیغاتی ام اس آی

کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G به مدار تغذیه اختصاصی ساخت MSI مجهز است و همچنین سیستم کولینگ منحصر به فرد Twin Frozer نسل هفت بر روی آن قرار دارد. ام اس آی همچنین از نورپردازی RGB دیجیتالی برای اطراف فن ها و لبه ی جلوی کارت بهره برده است. امید است این کارت گرافیک 600 دلاری به زودی در ایران نیز موجود شود.

بسته بندی

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

جهبه MSI RTX 2070 GAMING Z 8G تم مشکی و سبز انویدیا دارد، و مشخصات اصلی گرافیک های RTX، شامل 8 گیگابایت حافظه رم، پشتیبانی از DX12، Ray Tracing، و Ansel نوشته شده است.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

در پشت جعبه، امکانات نور پردازی Mystic Light، و استفاده از فنهای پیشرفته و بی صدای نسل جدید Torx 3.0 از جمله مهمترین ویژگی های اشاره شده برای این کارت می باشد.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

درون جعبه، یک عدد دی وی دی درایور، دفترچه و یک براکت فلزی به عنوان VGA Holder قرار دارد که در صاف نگه داشتن کارت در کیس بسیار کاربردی است.

ساختار و طراحی محصول

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

ابعاد این کارت گرافیک برابر 29.5 در 14 در 5.6 سانتیمتر می باشد. بدنه ی آن پلاستیکی است و جلوه ی حرفه ای و دوام خوبی دارد. طراحی آن جدید است و نمای جالبی را به کیس می دهد.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

این کارت تقریبا 2.5 اسلات را اشغال می کند و با توجه به شکم توپولی که دارد می توان آن را کارت 3 اسلاته نامید.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

نورپردازی کنار فنها به LED های RGB دیجیتالی مجهز است که به صورت رنگین کمانی این بخش ها را نورانی می کنند.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

نورپردازی در لبه ی کارت گرافیک نیز حضور دارد و در سمت چپ یک پلیت سه چهار سانتیمتری از MSI و اژدهای آن به صورت دیجیتالی و RGB نورانی می شود. من حیث المجموع از گستره نورپردازی روی کارت اعلام رضایت می کنیم هرچند اگر کلمه GEFORCE RTX در سمت راست نیز مجهز به نورپردازی بود راضی تر هم می شدیم.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

خروجی های تصویری این کارت شامل دو عدد Display Port 1.4، یک عدد HDMI 2.0b و یک کانکتور USB Type C می شود. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می کند.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

زینت بخش پشت کارت، یک بک پلیت با کیفیت فلزی است که آرم DUKE و اژدهای ام اس آی بر آن نقش بسته است. متاسفانه هیچ کدام نورپردازی ندارد. آنقدر این بک پلیت به صورت زیبا و نامتقارن ماشین کاری و برس خورده است که در هر نورپردازی درون کیس منعکس کننده زیبایی خواهد بود. به غیر از زیبایی این بک پلیت به سان یک سینک وظیفه خنک سازی قطعات الکترونیکی پشت کارت را نیز عهده دار است.

سخت افزار

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

با برداشتن اجزای کارت گرافیک به مدار چاپی نگاهی می اندازیم. جایی که حافظه ها و مدار تغذیه خود را به خوبی نشان می دهند.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

دو سوکت برق، یکی 8 پین و دیگری 6 پین وظیفه فراهم ساختن نیروی لازم برای این کارت را بر عهده دارند. از سوکت 8 پین 150 وات و از 6 پین 75 وات، در مجموع 225 وات نیرو در اختیار کارت قرار دارد. برای این کارت گرافیک می توان از پاوری با قدرت 600 الی 700 وات واقعی استفاده کرد. انویدیا در نسخه FE رفرنس از مدار 6 فازی استفاده کرده است، اما شرکت MSI با تغییراتی مدار تغذیه این مدل کارت را به 2+8 فاز افزایش داده تا توانایی و ثبات کارت در هنگام اورکلاک بهبود یابد.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

تعداد 8 عدد معادل 8 گیگابایت چیپ های حافظه GDDR6 ساخت شرکت سامسونگ دور تا دور هسته TU106 را فراگرفته است. به صورت کلی چیپ های حافظه سامسونگ بهتر از ماکرون اورکلاک می شوند. اگر کارت گرافیکی دارید که مجهز به حافظه های سامسونگ است، خوشحال باشید.

خنک کننده

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

سیستم کولینگ تخصصی نسل هفتم Twin Frozer ام اس آی متشکل از چهار بخش مجزا از هم می باشد که برآیند عملکرد آنها را در افزایش قدرت اورکلاک این کارت گرافیک مشاهده خواهید کرد. کارتهای RTX قدرت اورکلاک اتوماتیک بالایی دارند و هرچه سیستم کولینگ عملکرد بهتری از خود نشان دهد، به صورت اتوماتیک اوج فرکانس GPU افزایش خواهد یافت.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

سینک خنک کننده غولپیکر این کارت گرافیک تا 2.5 اسلات فضا را اشغال می کند. مجموع 6 لوله ی انتقال حرارت با روکشی از نیکل در تماس با بخش های حیاتی شامل GPU و VRAM قرار دارد. ترمال پد ها جنس و کیفیت خوبی دارند. این کولر به همراه کارت گرافیک وزنی معادل 1.5 کیلوگرم را می سازد.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

دو فن 10 سانتیمتری TORX 3.0 بر روی این کولینگ استفاده شده است و در زمانی که دمای GPU به بیش از 60 درجه برسد و فن سمت چپی در زمانی که دمای GPU به بیش از 60 درجه می رسد فعال می شوند. این فنها نسل سوم فن های موفق TORX 2.0 هستند که به واقع از نظر کیفی می توان آنها را بهترین فن های ساخته شده برای کارت گرافیک نامید. بسیار کم صدا بسیار پر قدرت و با کیفیت. این فنها وظیفه خنک سازی برج های این کولر را بر عهده دارند و عملکردشان به قدری بی صدا است که در حداکثر RPM نیز به سختی می توان نویز آنها را شنید.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

در نسل های پیشین بک پلیت های مورد استفاده در گرافیک از داخل دارای یک روکش مشمایی بود که عملا گرما را بین خود و مدار چاپی نگه میداشت، و آن انتظاری که از بک پلیت به عنوان عنصر خنک کننده می رفت، در عمل آنچنان توانا نبود. MSI نسل جدید کارت های خود بخش هایی از روکش مشمایی را حذف کرده است و در آنجا پد های انتقال دما استفاده کرده تا بخش فلزی بک پلیت بتواند به مانند یک سینک خنک کننده واقعی عمل کند.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

و بخش آخر قسمت خنک کننده کارت گرافیک این قطعه فلزی است. شرکت ام اس آی برای استحکام سازی و همچنین خنک سازی حافظه های کارت گرافیک، از یک شاسی تمام فلزی مشکی استفاده کرده است.

سیستم تست

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

پردازنده Intel Core i7 7700K

یکی از بهترین گزینه ها برای انجام تست ها و بازی ها این پردازنده است. از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14 نانومتری، 4 هسته و 8 رشته موازی، فرکانس کاری 4.2 گیگاهرتز و مقدار 8 مگابایت برای کش اشاره کرد. عملکرد بی نظیر این پردازنده آدرنالین خون کاربر را به بالاترین حد خود می رساند.

مادربرد MSI Z270 GAMING M5

مادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z270 به همراه فرکانس حافظه 4133 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

درایو ذخیره سازی PLEXTOR M8PE M.2 NVME 256G

اس اس دی مورد استفاده PLEXTOR M8PE 256G با سرعت بسیار بالا به پروتکل NVME 1.2 مجهز است و از طریق رابط PCIe Gen.3 x4 به درگاه M.2 متصل می شود. استفاده از فناوری DRAM Cache Buffer، و موتور تصحیح خطای ECC از جمله امکانات آن به حساب می آید. این حافظه دارای سرعت نوشتن 900 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2000 مگابایت در ثانیه است. اس اس دی مورد نظر توسط شرکت پلکستور برای سیستم تست دفتر مجله سخت افزار ارسال شده است.

درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250G

اس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن 550MBps و حداکثر سرعت نوشتار 520MBps را در اختیار سیستم قرار می دهد. ناگفته نماند سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.

خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور با 10 سال گارانتی، توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

خمیر سیلیکون گرین GREEN GT-4 PREMIUM

برای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که سپاسگذاریم.

عملکرد

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

در گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G حداکثر GPU Clock در حالت Boost برابر 1830 مگاهرتز تنظیم می شود. این میزان فرکانس 120 مگاهرتز بیشتر از حداکثر فرکانس نسخه FE رفرنس می باشد. بعد از مدتها یک کارت گارفیک اورکلاک شده ای دیدیم که بیش از 100 مگاهرتز تفاوت در فرکانسش با نسخه رفرنس وجود دارد. واقعا عالیه این کارت سپاس ویژه از MSI که یک کارت به تمام معنا اورکلاک شده را ارائه کرد. فرکانس حافظه اما مطابق نسخه FE به صورت پیش فرض برابر 1750MHz یا 14Gbps است. پس از تست ها و بنچ مارکها با فرکانس دیفالت، نتایج فرکانسی و دمایی مطابق تصویر سمت راست بدست آمد. همانطور که مشاهده می کنید، حداکثر دمای GPU در طول تست ها برابر 68 درجه سانتیگراد است. سیستم کولینگ MSI باعث شد تا حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU به میزان 1935MHz نیز برسد. حال به سراغ اورکلاک می رویم.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z 8G

برای اورکلاک در پله های 40 مگاهرتزی فرکانس GPU را افزایش دادیم تا پس از افزایش 135 مگاهرتز، با موفقیت به مرز 1965 مگاهرتز برای حداکثر فرکانس GPU در حالت Boost برسیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و آن را با پله های 200 مگاهرتزی، تا 1100 مگاهرتز افزایش دادیم و به سرعت 16.2Gbps رسیدیم. این برای اولین بار است که چنین رکورد خوبی از اورکلاک حافظه تا این حد در نسل جدید کارتهای انویدیا را ثبت می کنیم. حال کلیه تست ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم که در تصویر سمت راست مشخص است. با توجه به اینکه ما سرعت فنها را در اورکلاک بر روی 100 در 100 تنظیم می کنیم، حداکثر دمای GPU برای این سطح از اورکلاک 53 درجه ثبت شده است که فوق العاده است. حال کلیه تست ها را در این میزان از اورکلاک تکرار و آنها را ثبت می کنیم.

لطفا توجه کنید این اولین کارت گرافیک RTX2070 است که در لابراتوار سخت افزار تست می شود بنابراین در جدول تنها RTX2070 موجود است.

Unigine Superposition MSI RTX 2070 Gaming Z

با توجه به قدرت فوق العاده، این کارت با ثبت حداکثر امتیاز 6229 در نرم افزار Unigine Superposition در حالت اورکلاک، حتی GTX1080Ti را نیز پشت سر می گذارد.

تست گیمینگ

کلیه بازی ها را در دقت Full HD تست و نتایج را در جدول فوق ثبت کردیم. همه ی آنها – در سنگین ترین جزییات و بالاترین حد از قدرت گرافیکی تشت گرفته شده و دو عنوان بالای 120 فریم خروجی داشتند. این کارت گرافیک مناسب بازی با حداکثر جزییات در مانیتور های 2K و 4K و یا مانیتور های FHD با نرخ به روز رسانی بالای 144 هرتز می باشد. توجه کنید برای بازی در 4K از این کارت ضعیفتر تهیه نکنید.

بتل فیلد

در تست بازی بتلفیلد اگر Ray Tracing روشن باشد می توان در دقت فول اچ دی انتظار 33 فریم را داشت که، برای 2070 خیلی هم بد نیست و قابل بازی کردن است. تا انشاالله ببنیم در آینده بازی ها چگونه از این قابلیت بهره برداری می کنند.

3D Mark Time Spy MSI RTX 2070 Gaming Z

در تست 3DMark Time Spy نیز در حالت اورکلاک شده توانست GTX1080TI را در حالت دیفالت پشت سر بگذارد.

AIDA 64 GPGPU MSI RTX 2070 Gaming Z

تست محاسبه پردازش GPGPU نرم افزار AIDA64 برای مدتی در بررسی های گرافیک ما غایب بود، که به دلیل ناسازگاری نسخ قبلی آن با کارتهای RTX امکان تست صحیح وجود نداشت. حال که این نرم افزار به روز رسانی شده است مجدد تست هایش را در بررسی ها اضافه کردیم.

نتیجه گیری

اگر بگوییم هنر انویدیا در نسل جدید کارت گرافیک هایش این بود که بتواند RTX2070 را آنقدر قدرتمند کند تا GTX1080 را پشت سر بگذارد، باید اعتراف کنیم MSI همین کارت گرافیک MSI RTX 2070 GAMING Z را آنقدر قوی تر و خنک تر کرده است که در حالت اورکلاک حتی GTX1080Ti را هم می تواند در اغلب تست ها پشت سر بگذارد.

عجب کارت فوق العاده ای بود این کارت RTX2070 مدل Gaming Z ساخت ام اس آی. هیجان قدرت در اورکلاک و در عین حال سکوت مطلق خنک کننده اش، تجربه ی بی نظیری را برای ما به همراه داشت که یک دل نه صد دل خاطر خواهش شده ایم. بی شک این کارت گرافیکی که برای تست در اختیار ما قرار داشت عملکردش در اورکلاک بی نظیر بود. این کارت گرافیک با 7 درصد اورکلاک بر روی GPU نسبت به نسخه FE رفرنس انویدیا عرضه می شود که ما نیز علاوه بر آن با 8 درصد اورکلاک بیشتر توانستیم در تست ها از GTX1080Ti هم جلو بزنیم. افزایش در میزان فرکانس حافظه نیز بی نظیر بود و برای اولین بار توانستیم سرعت حافظه را به 14.2Gbps برسانیم. باید به MSI برای طراحی بدنه و سیستم کولینگ بی نظیر این کارت تبریک گفت. فنهای Torx 3.0 بسیار شبیه TORX 2.0 بودند اما بدون شک بهترین فنهایی است که می توان برای کارت گرافیک استفاده کرد. نورپردازی RGB این کارت عالیست و اگرچه در بک پلیت آن خبری از LED نیست ولی به جایش یک صفحه تمام آلومینیومی برس خورده چشم نواز حضور دارد. چیزی جز ستایش از این کارت در بخش نتیجه گیری نمی توان گفت. در ایران کارت گرافیک MSI RTX 2070 Gaming Z احتمالا با قیمت حدودی 10 میلیون تومان در دسترس قرار خواهد گرفت. امیدواریم توانایی خرید آن برای گیمر ها فراهم شود.

AWARDS MSI RTX 2070 Gaming Z

سایت سخت افزار، با توجه به عملکرد بی نظیر این کارت در حالت اورکلاک، نشان Performance و همچنین با توجه به راندمان کلی کارت، طراحی مدار تغذیه قدرتمند، طراحی عالی بدنه، کولر و عملکرد بی صدای فنها، نشان منتخب سردبیر را اعطا می کند.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9.9; خنک کننده=9.7; طراحی=9.8; ارزش خرید=8.9; {/REVIEW}

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا