بازی هافناوریکسب و کار

جدیدترین چیپست سامسونگ Exynos 990 با فناوری ساخت 7nm EUV معرفی شد

شرکت کره‌ای سامسونگ به عنوان غول تکنولوژی از جدیدترین پردازنده پرچمدار Exynos خود به همراه مودم 5G جدید رونمایی کرد. این غول کره‌ای در چند سال اخیر وضعیت سختی را با پردازنده‌های خود سپری کرده زیرا عموما عقب‌‌تر از نمونه‌های اپل و کوالکام بوده‌اند. اما آیا اینبار سیستم روی چیپ Exynos 990 می‌تواند رقبای خود را شکست دهد؟

سامسونگ نه تنها از نظر ریز معماری از کمپانی‌های رقیب عقب افتاده بلکه فناوری ساخت این شرکت نیز به اندازه TSMC پیشرفته نبوده است. این بار اما آنها تصمیم گرفته‌‌اند تا به سراغ EUV بروند و در مقایسه با رقیب تایوانی خود پیشتاز باشند، به همین علت ممکن است سامسونگ امسال با Exynos 990 بتواند اپل را در بخش پردازنده پشت سر بگذارد.

این سیستم روی چیپ با فناوری ساخت 7nm EUV ساخته می‌شود تا مشابه Huawei Kirin 990 باشد، پردازنده پرچمدار A13 اپل از طرف دیگر اما از این تکنیک لیتوگرافی پیشرفته بهره نمی‌برد که احتمالا به دلیل مشکلات تولید باشد. با Exynos 990 سامسونگ از همان طراحی هشت هسته سود جسته که هسته‌های آن را چهار نمونه ARM Cortex A55، دو نمونه Cortex A76 و همچنین دو نمونه سفارشی طراحی شده توسط خود این کمپانی، تشکیل می‌دهند.

پردازنده‌های بالا رده قبلی غول کرده‌ای با هسته‌های Mongoose M همراه بودند اما در حال حاضر ما مطمئن نیستیم که همین امر با Exynos 990 تکرار شود. 990 طراحی سه خوشه‌ای را به کار گرفته، بنابراین ما تصور می‌کنیم که هسته‌های سفارشی نمونه‌های با کلاک بالاتر Cortex A76 یا Cortex A77 با قسمت‌های بزرگ‌تر شده باشند.

این پردازنده سه خوشه‌ای انتظار می‌رود که تا 20 درصد عملکرد Exynos 990 را با توجه به سخنان سامسونگ افزایش دهد اما این شرکت هیچ چیپی برای مقایسه (به عنوان مرجع) ارائه نکرده. همچنین Exynos 990 از گرافیک ARM Mali G77 استفاده خواهد کرد که براساس معماری جدید Valhall کمپانی انگلیسی (ARM) است که کارایی یا بهره وری را تا 20 درصد دیگر افزایش می‌دهد. در نظر داشته باشید که اپل نیز قول افزایش عملکرد 20 درصدی در پردازنده و گرافیک A13 را داده است.

جدیدترین چیپست سامسونگ Exynos 990 با فناوری ساخت 7nm EUV معرفی شد

همانطور که می‌شد تصور کرد، Exynos 990 از محاسبات عصبی با یک واحد پردازش عصبی دو هسته‌ای و یک پردازنده سیگنال دیجیتال برخوردار است. این باعث می‌شود تا 10 تریلیون عملیات بر ثانیه محاسبه عصبی را شاهد باشیم که Exynos 990 را در صدر زنجیره پردازش عصبی قرار می‌دهد. Exynos 990 از حافظه‌های LPDDR5 تا 5500 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و خبر مهم اینجاست که پشتیبانی از نمایشگرهای با نرخ نوسازی 120 هرتز نیز فراهم شده است. سامسونگ Note 10 و S10 را حتی به نرخ نوسازی 90 هرتز نیز مجهز نکرده اما با توجه به حضور این قابلیت در چیپست جدید می‌توانیم تصور کنیم که سال آینده چنین قابلیت‌هایی در پرچمداران سامسونگ حضور داشته باشند.

به علاوه Exynos 990 سامسونگ از Exynos Modem 5123 نیز رونمایی کرده که می‌تواند در طیف زیر 6 گیگاهرتز نسل پنجم فعالیت نماید. این مودم مانند Exynos 990 با فناوری 7nm EUV تولید می‌شود. پردازشگر تصویر Exynos 990 قادر است تا 6 سنسور دوربین را پشتیبانی کرده و داده‌های سه عدد را به شکل همزمان با وضوح کلی 108 مگاپیکسل کنترل کند. زمانی که به عملکرد چیپ نگاه می‌کنیم، احتمالا مهمترین معیار میزان مصرف آن خواهد بود. Exynos 9820 یک مدل با مصرف بسیار بالاست و این سیستم روی چیپ نمی‌تواند نتایج قابل قبولی را برای توجیه این مقدار مصرف به جای گذارد.

جدیدترین چیپست سامسونگ Exynos 990 با فناوری ساخت 7nm EUV معرفی شد

این معرفی بر خلاف گزارش قبلی Ice Universe است. این افشا کنده ادعا کرده بود که Exynos 9830 از هسته‌های سفارشی طراحی شده توسط سامسونگ استفاده نمی‌کند و تنها به هسته‌های ARM Cortex A77 تکیه خواهد کرد. با این حال او اعلام کرده بود که اطلاعات منتشر شده تا 80 درصد صحیح هستند. بنابراین به نظر می‌رسد سامسونگ از هسته‌های سفارشی خود راضی بوده و باز هم از آنها در Exynos 990 استفاده کرده است.

البته که ممکن است Exynos 990 تنها سیستم روی چیپ بالا رده سامسونگ نباشد، اما شانس چنین اتفاقی بسیار کم به نظر می‌رسد. به هر حال این شرکت نمی‌تواند پردازنده‌های خود را بخاطر یک توافق CDMA با کوالکام در سال 1993 به شرکت‌های دیگر بفروشد. با تمام این اوصاف سیستم روی چیپ پرچمدار می‌تواند یک برگ برنده بزرگ برای غول کره‌ای بعد از معرفی Apple A13 باشد. قابلیت کلیدی این چیپ مدیریت ولتاژ است که در کنترل مصرف انرژی نقش بسیار مهمی دارد، زیرا سیستم روی چیپ به توان بیشتری از مدل قبلی نیاز دارد. اما برخلاف Exynos 9820 این افزایش مصرف، افزایش عملکرد را نیز به دنبال دارد.

با توجه به این که Exynos 990 دومین و جدیدترین پردازنده سامسونگ با فناوری EUV است، بار زیادی روی دوش این پرچمدار خواهد بود. این که موفق می‌شود یا خیر را تنها زمان مشخص می‌کند. این چیپ و Modem 5123 در پایان سال وارد فاز تولید انبوده می‌شوند و به احتمال زیاد در نمونه‌های جهانی Galaxy S11 و Note 11 حضور خواهند یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا