فناوری

سنسور تصویر جدید Canon مخصوص شرایط کم نور تولید شد

در شرایطی که بیشتر تمرکز شرکت‌های تکنولوژیک دنیا بر دوربین گوشی‌های همراه و سنسور آن‌ها معطوف شده است اما هستند شرکت‌هایی که همچنان به صورت تخصصی در حوزه‌ی عکاسی فعالیت می‌کنند و هر از چند گاهی به ما ثابت می‌کنند که هیچ چیز در عکاسی به پای دوربین حرفه‌ای نخواهد رسید. کنن یکی از آن چند شرکتی است که در این حوزه پرچم را به دست گرفته و اخیرا هم با توسعه‌ی سنسور تصویر جدید Canon یک در دیگر به روی علم عکاسی گشوده است. این سنسور به صورت تخصصی برای محیط کم نور تولید شده و تفاوت‌های بسیاری با سنسورهای Cmos استاندارد دارد.

  • دوربین بدون آینه EOS R3 Canon در راه است
  • این دیگر خنده دار است – دوربین‌ هوش مصنوعی Canon در دفاتر چینی

ویژگی‌های سنسور تصویر جدید Canon

همانطور که گفتیم، شرکت کنن نوع جدیدی از سنسورهای تصویر خود را توسعه داده که قابلیت عکس برداری با کیفیت فوق العاده را در شرایط نوری بسیار نامناسب فراهم می‌کند. البته درست است که در وهله‌ی اول مخاطبان این سنسورها عکاسان هستند اما نمی‌توانیم پتانسیل‌های استفاده از این سنسور در دیگر دوربین‌ها نادیده بگیریم. برای مثال اولین چیزی که به ذهن مشوش ما خطور می‌کند، استفاده از این سنسور در دوربین‌های خودروهای خودران و یا دوربین‌های نظارت دسته جمعی است. اما در هر حال کیفیت و ویژگی‌های سنسور جدید کنن به حدی است که فعلا به جزئیات آن می‌پردازیم تا به استفاده‌هایش.

سنسور تصویر جدید Canon مخصوص شرایط کم نور تولید شد ۲

به گزارش وبسایت Nikkei، این سنسور جدید قابلیت ضبط جزئیات بسیار زیاد در نور کم را دارد. شاید با خود بگویید که مگر این ویژگی چقدر با سنسورهای معمولی تفاوت دارد؟ باید به شما بگوییم که شما می‌توانید با میزان نوردهی یک دهم دوربین‌های معمولی، همان میزان از جزئیات و کیفیت محیط خود را با این دوربین ضبط کنید. برای رسیدن به این میزان از توانایی، شرکت کنن نمی‌توانست از سنسورهای معمول Cmos دوربین‌های خود استفاده کند، بنابراین به فکر تولید یک فرایند جدید با نام دیود تک فوتونی یا SPAD افتاد.

این فرایند با استفاده از یک تقویت کننده‌ی خطی نور باعث افزایش حساسیت سنسور دوربین به نور خواهد شد. در واقع هر فوتون نور در این تقویت‌ کننده‌ها قرار می‌گیرد و شدت آن چند برابر می‌شود. به گفته‌ی شرکت کنن، فرآیند تولید این سنسورهای جدید بسیار شبیه به سنسورهای معمول Cmos دارد و تکنیک ساخت آن نیز مشابه این سنسورهاست که همین موضوع بر قیمت نهایی آن تاثیر خواهد گذاشت. دلیل آن هم استفاده از همان خط تولید سنسورهای Cmos برای تولید سنسورهای جدید است که قیمت نهایی محصول را کاهش خواهد داد.

با وجود اینکه این سنسور در بسیاری از جهات بهبود عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان داده اما در بحث میزان پیکسل‌ها و رزولوشن تصویر هیچ پیشرفتی را شاهد نیستیم. 3.2 میلیون پیکسل میزان رزولوشن تصویر این سنسورهاست که تقریبا برابر با بهترین دوربین‌های شرکت کنن است اما نمی‌تواند از آن بالاتر برود. تمام تلاش شرکت کنن برای تولید این دوربین‌های جدید تا سال 2022 است و انتظار می‌رود که تا نهایتا یک سال دیگر شاهد عرضه‌ی این دوربین‌ها در بازار آزاد جهانی باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا