بازی هافناوریکسب و کار

شارژ اشتباه مک بوک اپل می‌تواند باعث تولید نویز فن و کاهش عملکرد دستگاه شود

در صفحه پشتیبانی رسمی اپل آمده است که کاربران مک بوک پرو می توانند باتری دستگاه خود را با هر یک از پورت‌های USB-C شارژ کنند. اما نکته‌ای در این مورد وجود دارد که شاید اکثر کاربران از آن بی اطلاع باشند و آن هم این است که طریقه درست و اشتباه شارژ دستگاه از طریق این پورت وجود دارد. اگر اشتباه مک بوک خود را شارژ کنید، این کار می‌تواند منجر به تولید نویز زیاد توسط فن دستگاه و همچنین کاهش عملکرد آن شود.

این مشکل چند ماه پیش توسط یکی از کاربران StackExchange کشف شد که یک فعالیت غیر نرمال را در بخش Activity Monitor سیستم عامل دستگاه مشاهده کرده بود. این کاربر متوجه استفاده بسیار زیاد فعالیتی به نام kernel-task از پردازنده مک بوک خود شده است که موجب افزایش دمای سیستم و به دنبال آن کاهش عملکرد دستگاه شده است. طبیعتا زمانی که پردازنده تحت فشار قرار می‌گیرد و حرارت تولیدی افزایش پیدا می‌کند، فن‌ها با سرعت بالای گردش می‌کنند. بنابراین نویز قابل توجهی را تولید می‌کنند. این در حالیست که در شرایط نرمال فن‌های دستگاه سر و صدای زیادی ندارند.

اتصال لوازم جانبی و شارژر در سمت چپ: شیوه اشتباه شارژ مک بوک

برای رفع این مشکل کاربر سیستم خود را ریستارت می‌کند اما مشکل همچنان پا برجا می‌ماند. چرا که به محض بوت شدن سیستم عامل، فعالیت kernel-task به طور خودکار آغاز می‌شود و مجددا مشکلات مذکور را به وجود می‌آورد. به گفته اپل، یکی از کاربردهای kernel-task مدیریت بر دمای پردازنده MacBook است که فعالیت برنامه‌ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد تا از افزایش دمای CPU جلوگیری کند.

در این مورد بعد از یک بررسی دقیق کاشف به عمل می‌آید که در حالی که یک وسیله جانبی در پورت سمت چپ دستگاه وصل شده و در همان حال شارژر دستگاه در پورتی در همان سمت متصل است، باعث افزایش دمای MacBook می شود. سنسورهایی که بر روی پورت‌های Thunderbolt دستگاه نظارت می‌کنند این موضوع را حتی در صورتی که منجر به گلوگاه شدن سیستم نشود نیز تائید می‌کنند. خوشبختانه راهکار این مشکل آسان است. کافیست که برای شارژ مک بوک خود فقط از پورت‌های سمت راست استفاده کنید و لوازم جانبی خود را به پورت‌های سمت چپ وصل کنید.

در حال حاضر این موضوع برای دو مدل از مک بوک‌های اپل تائید شده که عبارتند از مدل 15 اینچی MacBook Pro 2017 و نسخه 16 اینچی MacBook Pro 2019. اپل هنوز نظری راجع به این مشکل نداشته اما کمپانی در صدد است با ویژگی نرم افزاری جدیدی در نسخه بعدی سیستم عامل مک، عمر باتری دستگاه‌ها را افزایش دهد. با راه حلی که گفته شد مشکل دمای بالا رفع می‌شود و طبیعتا دیگر فن‌های دستگاه نیز با دور بالا کار نمی‌کنند و عملکرد دستگاه عادی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا