بازی هافناوریکسب و کار

قطعی سراسری اینترنت در ایران و عدم دسترسی به وبسایت سخت‌افزار

همانطور که حتما تاکنون مطلع شده‌اید، هفته اخیر اینترنت در ایران با اختلالات گسترده و متنوعی مواجه بود. این موضوع ابتدا در مناطقی که اعتراضات نسبت به گرانی بنزین و وضعیت بد اقتصادی با شدت بیشتری انجام گرفته بود آغاز شد و به ترتیب با گسترش در مناطق بیشتر، تبدیل به یک پدیده سراسر در کشور ایران شد که در نهایت به قطعی اینترنت انجامید. قطع شدن سراسری اینترنت اگرچه با اهداف امنیتی صورت گرفته بود اما، طیف گسترده‌ای از کسب و کارها را با بحران مواجه کرد. البته این موضوع محدود به کسب وکارها نبوده و اقشار مختلف جامعه از این پدیده ناخوشایند آسیب دیدند.

بسیاری بر این باورند که لفظ قطعی سراسری اینترنت در ایران درست نبوده و در چند روز اخیر با اولین عملکرد سراسری اینترنت ملی روبه‌رو بودیم، اما این موضوع باتوجه به اینکه واژه اینترنت معنی جامع و بین‌المللی دارد نمی‌تواند درست باشد و حتی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات کشور نیز در صحبت‌هایی که پیرامون قطعی اینترنت بیان کرده بود به آن اشاره کرد.

“چیزی به‌نام اینترنت ملی وجود خارجی ندارد، شبکه‌ی ملی اطلاعات به‌معنای قطع اینترنت نیست و قطع اینترنت به کارکردهای شبکه ملی اطلاعات ضربه می‌زند. الان بهترین قاضی مردمند، هر چند از ناراحتی مردم از قطع بودن اینترنت و مشکلات آن اطلاع دارم و به خودم نیز در این چند روز اجازه‌ی استفاده از اینترنت را ندادم، اما مردم قضاوت کنند که آیا خدمات داخلی آن‌ها بر شبکه‌ی ملی دچار اختلال شده است یا خیر."

جملات جهرمی اشاره به این موضوع داشت که نرم‌افزارها و وبسایت‌های خدماتی شناخته‌شده‌ای پیش‌تر از دردسترس بودن آنها در شبکه ملی اطلاعات صحبت کرده بود، بعد از قطعی دسترسی به اینترنت جهانی همچنان برای کاربران قابل استفاده بودند. اما به‌غیر از کسب و کارهای رسمی بزرگ که در شبکه ملی اطلاعات ثبت نشده بودند، مشاغل بی‌شماری نیز به لطف وجود شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آمده بودند که عدم دسترسی به اینترنت وضعیتی شدیداً بحرانی برای آنها به‌وجود آورده بود.

یکی از نکته‌های جالب توجهی که در مدت جدایی شبکه ملی اطلاعات از اینترنت جهانی رخ داده بود، عدم دسترسی وبسایت‌های رسمی مانند وبسایت سخت‌افزار و دینو به اینترنت و درمجموع منابع لازم برای پوشش اخبار روز در حیطه مربوطه برای کاربران بود. اما وبسایت‌های مشابه که سرورهای آنها در داخل ایران قرار گرفته، نه تنها برای عموم در دسترس بودند، بلکه اینترنت بین‌المللی نیز برای آنها فراهم شده بود. این موضوع باعث شد تا وبسایت‌هایی مانند سخت‌افزار و دینو در زمان قطعی اینترنت بین‌المللی، نه تنها امکان پوشش کامل اخبار اختصاصی خود را از دست بدهند، بلکه میدان رقابت را ناخواسته به رقبا واگذار کنند.

به‌نظر می‌رسد که دسترسی به اینترنت در مناطق زیادی از کشور در حال برطرف شدن است و تیم تحریریه سخت‌افزار نیز رفته‌رفته امکان پوشش اخبار را برای کاربران بدست می‌آورد. بدین وسیله برآن شدیم تا از تمامی همراهانی که طی این مدت نتوانستیم وظیفه اصلی خود یعنی خبررسانی را به نحو احسن برای آنها انجام دهیم، پوزش می‌طلبیم و امیدواریم که با رفع محدودیت‌ها وبسایت‌های سخت‌افزار و دینو دوباره در دسترس شما عزیزان قرار گرفته و دیگر شاهد تجربه مشابهی نباشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا