بازی هافناوریکسب و کار

نارضایتی کاربران از فضای ذخیره سازی محدود کنسول پلی استیشن 5

با شروع عرضه کنسول‌های نسل بعدی پلی استیشن 5 (PS5) سونی و ایکس باکس سری X (Xbox Series X) مایکروسافت که از 10 نوامبر تا 19 نوامبر امسال که در سطح جهانی روانه بازار می‌شوند، خریداران بالقوه مشتاق هر گونه اطلاعات جزئی در این زمینه هستند که هنوز رسمی نشده‌اند. روز گذشته، یک عکس لو رفته در صفحه ResetEra تصویری از فضای ذخیره سازی محدود کنسول پلی استیشن 5 را با ظرفیت 664 گیگابایت نشان داد. با توجه به این که می‌دانیم سونی ظرفیت کنسول جدید خود را SSD 825 گیگابایت اعلام کرده، مقدار 664 گیگابایت فضای در دسترس کاملا منطقی است. به دلیل نحوه کار کامپیوتر در فضای باینری، 1 گیگابایت در واقع معادل 1.073,741,824 بایت به جای 1,000,000,000 بایت است که این عدد به تنهایی رقم 825 گیگابایتی را به 768 گیگابایت تبدیل می‌کند. بنابراین اگر 104 گیگابایت برای سیستم عامل پلی استیشن 5 اختصاص داده شود، در واقع 664 گیگابایت فضای ذخیره سازی قابل استفاده داریم.

برای مقایسه بهتر، کنسول ایکس باکس سری X پیکربندی کاملا مشابهی دارد، اما فضای ذخیره سازی تبلیغاتی 1 ترابایتی آن بسیار بیشتر است. همانطور که از مقالات و ویدئوهای عملی اخیر مشخص شده، این کنسول فضای ذخیره سازی 930 گیگابایتی در اختیار دارد که 128 گیگابایت آن به سیستم عامل سری X اختصاص داده شده و در نتیجه کل فضای ذخیره سازی قابل استفاده واقعی 802 گیگابایت خواهد بود. این مقدار 138 گیگابایت بیشتر از فضای پلی استیشن 5 است.

فضای ذخیره سازی محدود کنسول پلی استیشن 5

فضای ذخیره سازی محدود کنسول پلی استیشن 5

دلیل اصلی اختلاف ظرفیت دو کنسول احتمالا این موضوع است که سونی، پلی استیشن 5 را به SSD سفارشی سریع‌تر و گران‌تری مجهز کرده که با یک رابط 12 کاناله ارائه می‌شود و 5.5 گیگابایت بر ثانیه توان ورودی / خروجی خام را با داده‌های فشرده نشده فراهم می‌کند. هر چند که به لطف استفاده ترکیبی از Oodle Kraken و Oodle Texture سرعت آن می‌تواند با داده‌های فشرده شده به 17.38 گیگابایت بر ثانیه برسد. با این وجود، مایکروسافت برای ایکس باکس سری X خود یک SSD NVMe کندتر را انتخاب کرده که با داده‌های فشرده نشده، 2.4 گیگابایت بر ثانیه توان ورودی / خروجی خام دارد. در این مورد نیز به لطف تکنیک‌های مختلف فشرده سازی، پهنای باند ارائه شده می‌تواند بسیار بالاتر باشد. این موضوع به آنها اجازه می‌دهد SSD بزرگ‌تری برای کنسول خود تهیه کنند.

در حال حاضر، چندین گیمر حرفه‌ای با توجه به افزایش روزافزون حجم بازی‌های ارائه شده، نسبت به فضای ذخیره سازی محدود پلی استیشن 5 ابراز نگرانی کرده‌اند. در این رابطه باید گفت که Xbox Series S حتی دارای مشکلات بزرگ‌تری مانند 512 گیگابایت SSD تبلیغ شده نیز هست. با این وجود سونی و مایکروسافت قبلا تایید کرده‌اند که امکان نصب جداگانه حالت‌های تک نفره و چند نفره در بازی‌های خاص وجود دارد که باید کمی به حل این مشکل کمک کند. اگرچه سونی و مایکروسافت مانند گذشته دو رویکرد متفاوت را انتخاب کرده‌اند، اما مطمئنا PS5 و Xbox Series X قابل توسعه خواهند بود.

لازم به ذکر است که کنسول پلی استیشن 5 با SSD های معمولی NVMe M.2 سازگار خواهد بود و از طرف دیگر، مایکروسافت کارت توسعه انحصاری 1 ترابایتی SSD تولید شده توسط Seagate را طراحی کرده که 220 دلار قیمت دارد.

بیشتر بخوانید: سونی تائید کرد: ارتقای Spider-Man به نسخه PS5 برای صاحبین این بازی رایگان نخواهد بود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا