بازی هافناوریکسب و کار

هوآوی دریافت میلیاردها دلار کمک مالی از دولت چین را انکار می‌کند!

ممکن است داستان موفقیت هوآوی به همان اندازه که بنیانگذار این شرکت، یعنی رن ژنگ‌فی تعریف می‌کند، خودساخته نباشد. طبق گفته وال استریت ژورنال دولت چین در حدود 75 میلیارد دلار کمک مالی به هوآوی اعطا کرده است و این رقم می‌تواند به آن شرکت اجازه دهد تا آزادی عمل بیشتری در انجام امور داشته باشد.

وال استریت ژورنال با استناد به مدارکی که به صورت عمومی در دسترس است، برآورد کرده است که ه‍وآوی 46 میلیارد دلار وام و 1.6 میلیارد دلار کمک مالی از دولت دریافت کرده است. این شرکت همچنین توانسته 25 میلیارد دلار به عنوان مالیات در بین سال‌های 2008 تا 2018 پس‌انداز کند و 2 میلیارد دلار برای خرید زمین کمک دریافت کند. دیپلمات‌های چینی هم البته در کسب درآمد بیشتر به این شرکت کمک کرده‌اند. وال استریت ژورنال بر اساس اسناد موجود از دادگاه گفته است که دولت چین به هوآوی کمک کرده تا به بستن قرارداد با دولت پاکستان نزدیک شود.

واکنش تند هوآوی به گزارش وال استریت ژورنال

البته هوآوی به این گزارش نشریه آمریکایی واکنش نشان داده است و بیانیه‌ای در پاسخ به آن منتشر کرده است. هوآوی گزارش وال استریت ژورنال را دروغ و بر پایه اطلاعات اشتباه عنوان کرده است. آنها گفته‌اند که این بار اتهامات آنها در خصوص امور مالی هوآوی 30 سال سرمایه‌گذاری اختصاصی در بخش تحقیق و توسعه که منجر به ایجاد نوآوری و تکنولوژی در صنعت شده را به طور کل نادیده گرفته است. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که این حق را برای خود محفوظ می‌دارند علیه وال استریت ژورنال به دلیل انتشار تعدادی مقاله غیرمنصفانه و غیرمسئولانه اقدام قانونی انجام دهند.

هوآوی با تأکید بر هزینه‌های تحقیق و توسعه خود آنها را دلیل موفقیت شرکت دانسته و عنوان کرده است که در طول 30 سال گذشته بین 10 تا 15 درصد از درآمد سالانه این شرکت به تکنولوژی‌ها و محصولات جدید اختصاص یافته است. آنها همچنین دریافت هرگونه خدمات ویژه از دولت چین را رد کرده‌اند.

همانطور که وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارش خود اشاره کرده است اکثر دولت‌ها به بزرگترین کمپانی‌های کشور کمک می‌کنند. به عنوان مثال، بویینگ از حمایت‌های زیادی از دولت آمریکا بهره می‌برد. علاوه بر این میزان کمک‌های مالی دریافت شده توسط هوآوی، اگر دقیق باشد، تنها می‌تواند به عنوان بازتابی از مقیاس حمایت هایی باشد که چین از شرکت‌های محبوب خود انجام می‌دهد. در گذشته هوآوی همواره تلاش کرده بود تا داشتن روابط نزدیک با دولت چین را قاطعانه رد کند، اما افشای این اسناد می‌تواند تا حد زیادی به این باور قوت ببخشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا