فناوری

وزیر ارتباطات: اکنون شاهد روند طبیعی در کسب‌وکارهای اینترنتی هستیم!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است براساس آمارهای بانک مرکزی و پست، با وجود فیلتر بودن پلتفرم‌های خارجی، اکنون روند طبیعی در کسب‌وکارهای اینترنتی شکل گرفته است. «زارع پور» افزایش مرسولات پستی را گواه صحبت خود پیرامون طی‌شدن مسیر طبیعی کسب‌وکارهای اینترنتی دانست.

«عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جدیدترین مصاحبه خود، به سوالات فراوانی پیرامون وضعیت اینترنت کشور ایران پاسخ داد. او درباره آخرین اطلاعات از نتیجه نامه دفتر ریاست جمهوری مبنی بر رفع محدودیت پلتفرم‌های خارجی گفت:

ایجاد محدودیت و رفع آن نه از سوی وزارت ارتباطات و نه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است. آقای توانگر، نماینده محترم تهران در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهوری نوشته و درخواستی را مطرح کرده بودند. دفتر ریاست‌جمهوری هم نامه را از بُعد کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به ما ارجاع دادند که بررسی کنیم.

«زارع پور» دوباره تاکید کرد کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال وظیفه اصلی رفع محدودیت‌های اینترنت و پلتفرم‌های خارجی را برعهده نخواهد داشت. او گفت آن‌ها جلسه‌ای در راستای بررسی وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی در شش ماه گذشته برگزار کرده‌اند. آن‌ها وضعیت کسب‌وکار را از زمان ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم آمریکایی «اینستاگرام» و «واتس آپ» ارزیابی کرده‌اند.

روند طبیعی کسب‌وکارهای اینترنتی

«عیسی زارع پور» با تکیه بر آمارهای بانک مرکزی و پست، اعلام کرد کسب‌وکارهای اینترنتی کشور در مسیر طبیعی خود در حال حرکت هستند. این سخن به سندی مربوط می‌شود که نشان می‌دهد آمار ترافیک شرکت ملی پست از نظر جابه‌جایی تعداد مرسولات نسبت به ماه شهریور افزایش پیدا کرده است. البته وزیر ارتباطات به کاهش میزان ارسال مرسولات در ماه مهر و آبان اشاره کرد اما تاکید داشت این مسیر پس از این دو ماه به روند صعودی خود بازگشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اهمیت زیادی به آمار شرکت ملی پست می‌دهد و اعتقاد دارد بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی کالامحور هستند. اکثر گردانندگان کسب‌وکارها در پلتفرم‌های خارجی و داخلی، بسته‌های خود را به شرکت ملی پست ارسال می‌کنند. بنابراین، با وجود افزایش حجم تجارت الکترونیکی، درآمد و تعداد مرسولات پست، این وزارت‌خانه بدین نتیجه رسیده که کسب‌وکارهای اینترنتی روند طبیعی را دارند طی می‌کنند.

«عیسی زارع پور» در ادامه به کم‌کاری سایر دستگاه‌های دولتی در اجرای آیین‌نامه حمایتی از کسب‌وکارهای اینترنتی اشاره کرد. او در این باره گفت:

در این آیین‌نامه به دستگاه‌های مختلف مأموریت داده شده و در جلسه اخیر میزان پیشرفت این آیین‌نامه بررسی و مشخص شد. متأسفانه با وجود اینکه بعضی از دستگاه‌ها کارشان را به‌خوبی انجام دادند، مانند بحث معافیت‌های مالیاتی، اما بخش‌هایی از آیین‌نامه هنوز اجرا نشده است.

او اعلام کرد تیمی تشکیل شده تا فعالیت سایر دستگاه‌ها را رصد کند و در صورت مشاهده کم‌کاری، آن‌ها را به دفتر ریاست جمهوری اطلاع دهد تا جریمه‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. «زارع‌پور» با ذکر اینکه وزارت‌خانه متولی کسب‌وکارها نیست، گفت به‌دلیل اینکه این موضوع برای وی مهم بود، شخصاً این آیین‌نامه را پیگیری کرده است.

روند طبیعی کسب‌وکارهای اینترنتی؛ وعده وزیر ارتباطات در مورد بسته‌های اینترنتی عملی می‌شود

در بخشی دیگر، «عیسی زارع پور» به وعده‌های بسته‌های اینترنتی در سال 1402 پرداخت. او تاکید کرد بسته‌های اینترنتی 60 گیگابایتی به‌زودی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. او گفت علت تعویق ارائه چنین بسته‌هایی، کاهش 10 الی 15 درصدی درآمد اپراتورها دانست. «زارع پور» در ادامه توضیحات خود با تأکید بر اینکه تاکنون کاهش درآمد اپراتورها جبران شده است، بیان کرد:

هرچند درحال‌حاضر این کاهش جبران شده است و برخی اپراتورها درآمد 10 ماهه اولشان به درآمد سال 1400 رسیده، اما به‌دلیل مواجهه با محدودیت‌های مذکور، درخواست داشتند که این موضوع عقب بیفتد. اما پیگیری می‌کنیم که حتماً این مسئله در سال 1402 رخ دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با آوردن واژه «محدودیت»، به احتمال فراوان مسئله کاهش درآمد 10 الی 15 درصدی اپراتورها را به معضل «محدودیت و فیلترینگ» مربوط می‌کند. او سپس درباره تلاش‌های وزارت‌خانه برای رفع اختلال‌های اینترنت در سال جاری گفت:

بخشی از شبکه در اختیار وزارت ارتباطات است. بخشی که در اختیار این وزارت‌خانه قرار دارد، شرکت ارتباطات زیرساخت است و بخش قابل‌توجهی از شبکه در اختیار مخابرات، اپراتورهای همراه و ثابت است که کارکنان وزارت‌خانه وظیفه نظارت و تنظیم‌گری آن‌ها را برعهده دارند.

«عیسی زارع پور» لازمه ارائه بهترین خدمات از سوی اپراتورها را توسعه فیبر نوری می‌داند که یکی از راه‌های توسعه زیرساخت است. او تاکید کرد دولت سیزدهم منابع قابل‌توجهی را در حوزه فیبر نوری تهیه کرده است و قرار نیست باری روی دوش مردم بیندازد. دولت سیزدهم تا جایی که می‌تواند از منابع داخلی خود برای توسعه فیبر نوری استفاده می‌کند. وزیر ارتباطات اعلام کرد این پروژه در حال حاضر در 11 مرکز استان و 46 شهر شروع شده است. اکنون 2.5 میلیون پورت فیبر نوری محقق شده اما وزارت‌خانه اعدادی نظیر 4 یا 5 میلیون را در نظر گرفته است که بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد.

روند طبیعی کسب‌وکارهای اینترنتی

روند طبیعی کسب‌وکارهای اینترنتی؛ پوشش 100 درصد فیبر نوری در اکثر استان‌های ایران

«زارع پور» اعلام کرد قصد دارد به انحصارطلبی مخابرات در ارائه خدمات اینترنتی پایان دهد و اپراتور دومی را برای مردم معرفی کرد. او گفت اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) به فهرست ارائه‌دهندگان ارتباطات ثابت اضافه شده است. وزارت‌خانه تمام تلاش خود را می‌کند تا زیرساخت پرسرعت اینترنت را ظرف سه سال آینده برای 80 درصد مردم فراهم کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد تمامی استان‌های کشور از پوشش 100 درصدی فیبر نوری برخوردار هستند. مقیاسی که برای پوشش در نظر گرفته شده این است که باید تا فاصله 300 کیلومتری خانه‌های مردم بروند و اگر کسی از آن‌ها درخواست سرویس کرد، باید ظرف یک ماه برایشان فراهم شود.

او با بیان اینکه بخشی از یارانه‌ای که دولت سیزدهم در نظر گرفته برای این پوشش است، گفت:

هزینه 500 هزار تومان در مراکز استان غیر از هشت کلان شهر و در شهرستان‌ها یک میلیون و 200 هزار تومان است و اگر مردم درخواست کردند و وصل شد، دو میلیون تومان هم هزینه کانکشن ارائه می‌شود؛ با این کار عملاً هزینه فیبرکشی و مودم توسط دولت ارائه می‌شود.

وزیر ارتباطات اعلام کرد در شهرهای بزرگ هر اپراتوری می‌تواند در حوزه فیبر نوری فعالیت کند. او اعلام کرد طرحی در شهر تهران در حال توسعه است که فرصت دسترسی اپراتورهای بزرگ نظیر ایرانسل و مخابرات به پوشش فیبر نوری را پیدا می‌کنند. وزارت‌خانه به صورت جدی به دنبال اجرای این طرح در سال 1402 است.

  • افزایش چشمگیر قیمت دوج کوین به دنبال تغییر لوگوی توییتر
  • وزیر ارتباطات: قطعی‌های اینترنت در سال 1402 را به حداقل می‌رسانیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا