بازی هافناوریکسب و کار

پردازنده Ryzen 7 5700U در بنچمارک AotS با معماری قدیمی

اولین APU از سری Ryzen 5000 که ظاهرا متعلق به خانواده Renoir Refresh خواهد بود توسط Tum Apisak مشاهده شد. پردازنده Ryzen 7 5700U در بنچمارک AotS حاضر شده و تست 1080p Low را پشت سر گذاشته است.

به نظر می‌رسد که AMD Ryzen 7 5700U یک نمونه مهندسی اولیه باشد که حتی هیچ درایوری مناسبی نیز در اختیار ندارد، حداقل عملکرد این بنچمارک چنین نشان می‌دهد. مهم‌ترین نکته درباره این پردازنده اما حضور 8 هسته 16 رشته پردازشی می‌باشد.

پردازنده Ryzen 7 5700U در بنچمارک AotS

پردازنده Ryzen 7 5700U در بنچمارک AotS

همچنین اولین بار است که سری AMD Ryzen 5000 چه CPU و چه APU در یک دیتابیس یک بنچمارک با نام کامل بجای تنها اسم رمز مشاهده می‌شود. Ryzen 7 5700U همچنین از یک نسخه کمی بهبود یافته گرافیک Radeon Vega استفاده می‌کند. برای تست از 16 گیگابایت حافظه DDR4 در کنار این پردازنده کمک گرفته شده است.

با توجه به صحبت‌های کاربر توییتر MebiuW، ظاهرا سری APUهای Ryzen 5000 در دو دسته به بازار عرضه می‌شوند، یکی از آنها طراحی Cezanne را به کار خواهد گرفت در حالی که دیگری از طراحی Lucienne بهره می‌برد. سری AMD Ryzen 5000 تحت خانواده Lucienne تحت مدل‌های Ryzen 5 5500U و Ryzen 7 5700U عرضه می‌شوند در حالی که خانواده Cezanne را نیز Ryzen 5 5600U و Ryzen 7 5800U تشکیل می‌دهند.

مشخصا تفاوت بزرگی در عملکرد این چیپ‌ها وجود دارد زیرا یکی از آنها از معماری هسته Zen 2 برخوردار خواهد شد در حالی که دیگری به هسته‌های Zen 3 مجهز می‌شود. این می‌تواند بدین معنا باشد که نوت بوک‌ها و لپ تاپ‌هایی که از Lucienne استفاده می‌کنند از قیمت گذاری کمی بهتری نسبت به Cezanne برخوردار خواهند شد. ما البته قبلا نمونه‌های مهندسی Lucienne را با OPNهای آنها مشاهده کرده‌ایم. این چیپ توسط Igor’s Lab با 8 هسته 16 رشته پردازشی و فرکانس اولیه تا 3.9 گیگاهرتز مشاهده شده بود.

با توجه به Igor مدل‌های مبتنی بر Lucienne در سری Ryzen 5000U کروم بوک‌های گوگل را هدف گرفته‌اند اما این موضوع فعلا مشخص نیست زیرا Ryzen 7 5700U و Ryzen 5 5500U برای چنین پلتفرم‌هایی سطح بالا محسوب می‌شوند.

نکاتی که از Ryzen 5000 Cezanne می‌دانیم

تا به این جا تنها طراحی Ryzen 5000 Cezanne تایید شده و همانطور که در گزارش‌های قبلی شاهد بودیم، نسل APUهای Cezanne قرار است تا میزبان معماری جدید Zen 3 باشند در حالی که معماری Vega یک بار دیگر وظایف گرافیکی را بر عهده دارد. خانواده Cezanne جایگزین خانواده حال حاضر Ryzen 4000 Renoir می‌شود که در آپریل 2020 برای نوت بوک‌ها عرضه شده و طی ماه‌های آینده نیز به پلتفرم دسکتاپ AM4 خواهد آمد.

خانواده Cezanne همچنان در سوکت‌های FP6 و AM4 برای بخش موبایل و دسکتاپ فعالیت خواهد کرد در حالی که از تکنولوژی‌های جدید و بهبود یافته استفاده می‌کند. هسته‌های جدید در قسمت پردازنده مرکزی از معماری Zen 3 برخوردار می‌شوند که قرار است در مدل‌های دسکتاپی Vermeer نیز حاضر شوند. پردازنده‌های دسکتاپی Zen 3 به احتمال بسیار زیاد زودتر از APUهای Zen 3 برای پلتفرم موبایل و دسکتاپ عرضه خواهند شد.

پردازنده رایزن

برای قسمت گرافیکی لاین آپ Cezanne روی تمام پلتفرم‌ها همچنان از گرافیک Vega بهره می‌برد. اگر چه این گرافیک خاص Vega یک نسخه بهبود یافته دیگر از مدل 7 نانومتریست که در حال حاضر روی Renoir حاضر است. اولین سیلیکون A0 از گرافیک Vega 20 بهره می‌برد و البته باید اشاره کنیم که این تنها یک اسم رمز داخلی برای پردازنده گرافیکی می‌باشد.

این نام هیچ ارتباطی با تعداد واحد محاسباتی نداشته و شما نباید تصور کنید که 20 واحد محاسباتی در مدل جدید حضور خواهد داشت زیرا چنین امری در ابعاد پکیج یکسان غیر ممکن است. گرافیک AMD Radeon VII نیز از پردازنده Vega 20 بهره می‌بُرد اما این موضوع بدین خاطر است که سری Vega 20 براساس پردازنده 7 نانومتری می‌باشد در حالی که سری Vega 10 براساس پردازنده 14 نانومتریست.

چیپ Renoir

واضح است که Renoir از پردازنده گرافیکی یکسانی استفاده می‌کند زیرا یک مدل 7 نانومتری بهبود یافته Vega را در خود جای داده که البته عملکرد هر واحد محاسباتی نسبت به هسته‌های اولیه Vega در APUهای Ryzen 3000 افزایش قابل توجهی داشته. در نهایت ما می‌توانیم شاهد بهبود مناسب بخش گرافیکی در نسل جدید باشیم در حالی که هسته‌های Zen 3 عملکردی خارق العاده را در بخش CPU فراهم خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: مدل موبایل Ryzen 5000 Cezanne مشاهده شد – Vega سریع‌تر و سریع‌تر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا