بازی هافناوریکسب و کار

چیپ SQ1 حاضر در Surface Pro X یک مدل 7 نانومتری و 3 گیگاهرتزی است

مایکروسافت در مراسم Surface خود از دو چیپ سفارشی رونمایی کرد. اولی متعلق به Surface Laptop 3 با پردازنده‌ای براساس AMD Ryzen 7 3700U (به شکل دقیق Ryzen 7 3780U) بود. دومی نیرو بخش Surface Pro X با نام SQ1 و براساس سیستم روی چیپ Qualcomm Snapdragon 8cx (پسوند ce به معنای Compute eXtreme است) که سال گذشته عرضه شد، است. حالا ما جزئیاتی را درباره SQ1 متوجه شده‌ایم که در زیر مطالعه خواهید کرد.

Snapdragon 8cx اولین چیپ کوالکام بود که به شکل بخصوص برای رایانه‌های شخصی ویندوزی طراحی شده، این سیستم روی چیپ از هشت هسته Kryo 495 که در دو خوشه یا دسته چهار تایی با کارایی بالا و مصرف بهینه قرار گرفته‌اند، تشکیل شده بود. فرکانس هسته‌ها نامشخص بوده اما Samsung Galaxy Book S که از 8cx بهره برده از فرکانس پایه 2.84 گیگاهرتز برخوردار است.

مایکروسافت به The Verge اعلام کرده که آنها این عدد را افزایش داده‌اند. با توجه به جزئیات جدید هسته Kryo حاضر در پردازنده SQ1 کلاکی تقریبا 3 گیگاهرتزی خواهد داشت که چندان تعجب برانگیز نیست زیرا کوالکام از ابتدا توان حرارتی 8cx را به دست تولید کنندگان سپرده بود تا خودشان مقدار آن را تعیین کنند، به جای آن که یک مقدار ثابت برای آن در نظر گرفته شود.

چیپ SQ1 حاضر در Surface Pro X یک مدل 7 نانومتری و 3 گیگاهرتزی است

SQ1 نیز از هشت هسته بهره برده و مشابه 8cx با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید می‌شود. به سمت بخش گرافیکی که برویم، به نظر مایکروسافت در همکاری نزدیکی با کوالکام قرار داشته. گرافیک SQ1 از خروجی 2.1 ترافلاپ برخوردار خواهد بود که فوق العاده به نظر می‌رسد. با این حال مانند Surface Laptop 3 این بخش نیز برای خلق محتوا بهینه شده تا گیمینگ. گرافیک Adreno سیستم روی چیپ Snapdragon 8cx از طرف دیگر می‌توانست تا 1.8 ترافلاپ خروجی را فراهم کند، بنابراین انتظار مصرف بیشتری از SQ را داشته باشید.

در ادامه 8cx به عنوان یک SoC از حافظه‌های هشت کاناله LPDDR4X پشتیبانی می‌کرد و می‌توانیم همین مشخصات را برای SQ1 تصور کنیم. پلتفرم مایکروسافت از توان حرارتی 7 وات پایه استفاده می‌کند که در مواقع نیاز به 15 وات افزایش خواهد یافت. Surface Pro X مایکروسافت به نظر جان تازه‌ای به پلتفرم ویندوز روی آرم (Windows on ARM) خواهد دمید، اما این که آیا دستگاه می‌تواند موفق ظاهر شود یا خیر را تنها زمان مشخص خواهد کرد. نظر شما چیست؟ آیا چنین پلتفرمی می‌تواند موفق شود؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا